Hem » Digitala utställningar » Se Mitt Lund – En fotoutställning
En engångskamera rymmer ungefär 27 bilder, och bilderna kan inte ses förrän de är framkallade. I en tid då både barn och vuxna är vana vid att ta hundratals bilder på ett ögonblick, väckte det begränsade formatet både nyfikenhet, spänning och en viss nervositet. Men en sak var tydlig: varje bild räknades!
Med stort engagemang har deltagarna dokumenterat detaljer och trygga punkter i sina närmiljöer, samtidigt som de sökt efter nya upptäckter på de platser där de vistas dagligen. En häst mitt i ett villaområde, en intressant vinkel på ett staket, två hundar utanför affären, ett gult, okänt objekt, en porslinsigelkott i ett uterum. Deras iakttagelser ger oss en stillsam och dagbokslik inblick i de unga Lundabornas vardag.
Medverkande: Bostället mötesplats för unga, Klostergården mötesplats för unga, Vallkärra skola fritidshem, Vegalyckan fritidshem, Palettskolans F-klass, Sankt Hansgården, Södra Sandby mötesplats för unga.
Projektet sponsrades av Handelsföreningen Lund.
Deltagarna från Bostället visar både personliga och gemensamma miljöer som är betydelsefulla för dem. Olika objekt har blivit symboler för saker de själva värdesätter. En boll i luften representerar idrotten, en grävmaskin står för utveckling och förbättring, kyrkan för gemenskap. De lyfter också fram naturen, djurlivet och däribland Gunnesbo gård. De vill också visa hur industri och lantbruk samexisterar i området.
Medverkande: Gabriel, Nick, Theo & Yamina. 12-16 år.
Pedagog: Leo Mandin
Ungdomar från Klostergården har förevigat platser och personer som för dem betyder trygghet, däribland sina vänner, fritidsgården och biblioteket. De har också experimenterat med kamerans egenskaper och sökt efter intressanta ögonblick, kompositioner, ljus och skuggor.
Pedagog: Johan Wester
Barnen på Palettskolan har utforskat närmiljön och funderat på vad som är Lund för dem. De har promenerat till Folkparken och några elever har tagit med kamerorna hem. När de fått tillbaka de framkallade bilderna har de hjälps åt att sätta ord på dem.
Pedagoger: Anneli, Gunilla och Eléni
För fritidsbarnen på Sankt Hansgården är det djuren och naturen som står i centrum. I den mörka skogen lyser blommorna som ett vackert vårtecken, träden skuggar stigen, en pappersbåt flyter genom bäcken som glittrar. Deltagarna har reflekterat över vänskapens kraft men också över sorg när de möts av ett hål som påminner om slutet. De fångar ett bi som pollinerar en blomma, och beundrar den mystiska skogen bakom måltavlan.
Sankt Hansgården
Pedagog: Åsa Rickard Wahlén
Vegalyckans treor har fotograferat platser de tycker om och ofta vistas på. Ett intressant elskåp på vägen till skolan, skuggan av tre vänner, en dag på lekplatsen, kaniner i buskarna, favoritträd och favoritblommor i Botaniska trädgården har blivit motiv i deras bilder. En av kamerorna hade en defekt som förändrade färgerna, men en av deltagarna berättar att även om färgerna var oväntade, gjorde de bilden ännu finare.
Pedagoger: Annika Egle, Catrine Elmström & Camilla Jönsson
På upptäcksfärden genom Vallkärra möter vi allt från en metallängel i en trädgård, en lekstuga som påminner om barndomen, till grannens bil som alltid funnits där. Barnen har dokumenterat det som finns nära; ett slott, en kyrka, en fotbollsplan, en älskad häst på vägen till skolan. Föremål och platser som blivit viktiga detaljer i deras vardag.
Pedagog: Eva Carlsson